الجمعة، ١٣ يونيو ٢٠٠٨

زي العسل



ليه علي قلبي
ولدي وولد ولدي
صحبة أزهار
ساعة ما أنخْ
ويعملني
جمل وحمار
******
يركب عليَّا
ويسوقني
من علي ضهري
الله عليه
لمّا يقول لي :
تسمح يا جدي
توصلني
ورايا مشوار
****
أطوحه
واشخلَّع فيه
وأغني
لجل ما يسمعني
يحفظ كلامي
ويرجع لي
يسمَّع لي
أحلي الأشعار
*****
أأقلد له
صوت الديك
ما هو صوته
صريح
لمَّا يكاكي
كده ويصيح
لو شاف فجر
وأنوار
أفهمه ف لعبة
وضحكة
وأزرع في مخه
حبَّة افكار
*****
وأدعي له
من صفا قلبي
واقول له روح
يا روح قلبي
ربنا يهديك
سوقني يا ضنايا
لجل ما تفرح
سوق علي مهلك
يسلم زندك
أوعاك تسرح
وتروح بعيد
عن دار أهلك
وأوعي الأخطار
*****
ألاقيه ساحبني
من ودني
زي الايام
بطرحة سته
اللي ربطها
في رقبتي
رشمة ولجام
أمشي وأتهز
وكأني
جمل حمدان
أسند له ضهره
بإديا
فيعيَّط 00
ويتبت فيَّا
زيِّ الشطَّار
لحد لمَا يلعبكني
فنخش صحبة
أنا وهوه
ف حيطة وجدار
******
أضحك وأقهقه
وأظأطط
والقاني فرحان
يزق فيّأ ويتنطط
قال إيه زعلان
يشدني فيوقعني
أعمل كانه غلبني
شاطر يا أبني
منا عارف
إن أنا كسبان
*****
أغسل آلامي
وعذابي
اللي سابهم لي
جوه في قلبي
زمني القاسي
أبو شيخوختي
واللي شفته
في أيامي
أنا من صغري
فأرجع إنسان
*****
 أحضن
وأبوس العسولة
ما هي نايمة
في حجري
بنت خجولة
تمللِّي تصرخ
وتقول لي
حاسب يا جدي
علي خدي
دقنك طويلة
بتشوكني
شايفة يا ستي :
مش راضي يقوم
ويمرجحني
بيضحك عليَّا
وبيقول لي
قال إيه تعبان

ليست هناك تعليقات: