الثلاثاء، ١٠ مارس ٢٠٠٩

عفاريت المصباح السحري

ضحك لي الحظ ولقيته
مصباح بطلنا علاء الدين
من فرحتي بالفريكيكو
فركته بإيديا الأتنين
دخن وطلع عفريته
بصيت بسرعة
لقيته اتنين
*****
وقفت أبحلق مستغرب
أطلب طلب ولا اتنين
ولاَّ اجري خايف
وأقوم اهرب
طب بس هاهرب
أروح علي فين
عفاريت وحافظة
أرض الملعب
وهايمسكوني
في غمضة عين
*****
بسرعة سالت
قبل ما أهرب
حضرات جناب
العفاريت
فانوسنا السحري
كانوا قالولنا
ف إصل حكايته
لا فيه فتيل
ولا حبة زيت
جواه عفريت
حارس حارته
صنف واحد
من العفاريت
أمال التاني
دا يطلع مين00؟
****
رد التاني
أبو عين واحدة
وقال يا أخينا اسمعنا
بدل ما اغضب وأذيكوا
مصباحانا واسع ويسعنا
برضاكم أو غصب عنكم
هاعيش معاكم وأدلعكو
انا اللي جي أهنيكو
وإن كنت ناويين
في مناكفة
وحياة أبويا
لوريكو
*****
دنا من زمان
عامل شركة
أنا وعلاء
صاحب المصباح
متسجلة
في متين بورصة
وليَّا فيها نص
الأرباح
والعقد أهوه
ف بنده التاني
مكتوب يا سادة
أنا شريكو

ليست هناك تعليقات: